Obserwatorzy

piątek, 20 sierpnia 2021

TAJEMNICA ZAFIRY

 Kim jest Zafira?


 Małą , około 20 cm lalką, uratowana przed wyrzuceniem do śmietnika. Czy była wyrobem ludowego twórcy, czy może ktoś zrobił ją dla swojego dziecka? Jak znalazła się w Polsce? Pewnie już nigdy się nie dowiem, bo lalki nie potrafią mówić. Z jakiego kraju pochodzi? Próbowałam podpytać na forum kolekcjonerów lalek etnicznych, ale tam chyba wszystkim Afganistan zaprząta umysł i każda lalka w stroju , że tak powiem, arabskim kojarzy się z Afganistanem.

A przecież strój afgański wygląda tak: Haremki i owszem, ale na nich sukienka, spódnica co najmniej do kolan.

 

     Ja skłaniam się ku Algierii, bo ich strój wygląda tak: Haremki i krótka bluza. Tu akurat strój współczesny wzorowany na tradycyjnym.



            Algierki także, te starsze, noszą chusty, którymi zasłaniają cześć twarzy. Tak jak u mojej lalki Zafiry. Zafira znaczy  szczęśliwa i chyba jest szczęśliwa, bo w końcu zamiast do śmietnika trafiła do mnie. 


 Zdj. strojów z internetu.

9 komentarzy:

  1. http://worldcostumedolls.blogspot.com/ a pytałaś Carole? Ja jak czegoś nie mogłam zidentyfikować to uderzałam do niej :) Na takiej "paskudzie" mam lalki z Egiptu, Turcji, czasem trudno zidentyfikować, zwłaszcza jak to takie lokalne hand made na chińskim paskudku ;)

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Dzięki. Nie znam Carole, ale spróbuję napisać na jej bloga. Zafira jest hand made zupełna. Ma w środku tych szmat drut. Nawet dłonie ma z drutu. i buzia też zrobiona z czegoś dziwnego.

      Usuń
  2. Kurczę, nie pomogę, ale obstawiałabym kraje Bliskiego Wschodu popularne turystycznie w latach 60-70. Tunezja? Egipt? Algieria? Może Aya będzie coś wiedziała? Tak, czy inaczej, lalka jest obłędna i super, że trafiła do Ciebie! :-D No, bo gdzie jej będzie lepiej?

    OdpowiedzUsuń
  3. Zdecydowanie miała szczęście! I jest naprawdę ciekawą laleczką!

    OdpowiedzUsuń